Skip to main content

Vanliga frågor

Svaren på de vanligaste frågorna

Vid skada

Hur anmäler jag en skada?
Se ert försäkringsbrev för information om försäkringsgivarens kontaktuppgifter. Ni hittar även informationen under rubrikenVid skada.

Företag och ansvar

Jag ska flytta till ny adress, vad behöver jag informera er om?

Ni behöver kontakta Säkra och meddela ny adress med ort och postnummer samt datum som flytten sker.

E-posta gärna uppgifterna till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. samt ange ert kundnummer eller organisationsnummer så vi hittar rätt försäkring eller så ringer du oss på 0770 – 22 08 61.

Ingår nyckelförlust i företagsförsäkringen?

Om du tappar bort en huvudnyckel till ett bostadsområde kan de vara skönt och ekonomiskt bra att ha en försäkring som hjälper dig. Har ni tecknat företagsförsäkring via oss ingår givetvis nyckelförlust till höga belopp. Försäkringsbolaget har dock vissa aktsamhetskrav exempelvis märk aldrig nyckeln med adress eller namn, nycklar måste förvaras i ett godkänt värdeskåp och lämna aldrig nycklar i bilen.

Försäkringsbolaget har dock vissa aktsamhetskrav, exempelvis:

  • Märk aldrig nyckel med adress och namn
  • Förvara aldrig förteckning över nycklar på samma ställe som nycklarna
  • Förvara nycklar i godkänt värdeskåp
  • Lämna aldrig nycklar i bilen

Tänk på att borttappad nyckel inte per automatik innebär att ersättning utbetalas av försäkringen. Det krävs en ansvarsutredning samt ett möjligt samband mellan en borttappad nyckel och risk för inbrott i fastigheten.

Meddela nyckelägaren att ni anmäler till ert försäkringsbolag och invänta utredning

Har jag rätt försäkring för hyrd, lånad och leasad egendom?
Om du hyr/leasar egendom, vill ägaren till objektet att det är rätt försäkrat. Jämför alltid först vad leasingbolaget erbjuder för försäkring och vad som redan ingår i din företagsförsäkring. I företagsförsäkringen ingår detta oftast som ”annans egendom”, vilket innebär att du kanske köper ett extraskydd som du redan har i din egen försäkring. Har ni tecknat företagsförsäkringen via erbjudandet hos oss på Säkra ingår detta givetvis. Tänk dock på att det kan finnas skillnader i självrisken, samt att du måste ha skrivit ett hyres/leasingavtal för att försäkringen ska gälla.
När ska man använda rättsskyddsförsäkringen?
Det är självklart inte meningen att ett rättskyddmoment i försäkring ska leda till att man driver alla tvister till rättegång. Däremot ska man känna trygghet i att om man verkligen behöver ekonomisk hjälp så ska man kunna få det, exempelvis för att driva en tvist eller försvara sig om någon annan stämmer dig. Oaktat försäkringsersättning är en rättstvist extremt tidskrävande och dyrt. Du bör alltid tänka på att du har en självrisk i grunden och att du även får betala minst 20 % av den totala kostnaden över grundsjälvrisken. Vissa mål, som småmål och arbetstvister, omfattas inte. Här är det viktigt att läsa villkoren, eller fråga våra försäkringsrådgivare på Säkra om hjälp. Rättsskyddsförsäkring ersätter ombuds- och /eller rättegångskostnader.
Vad är skillnaden på hem- och företagsförsäkring?

Försäkringsbolagen skiljer strikt på privat egendom/företagets egendom och fritid/arbetstid. Du kan till exempel inte få ersättning för privat egendom på en företagsförsäkring. Det finns dock vissa undantag, till exempel vid tjänsteresa då tjänstereseförsäkringen kan träda in för dina privata ägodelar. Du kan inte heller använda reseförsäkringen i din hemförsäkring som skydd när du är på tjänsteresa.

Företaget har oftast högre självrisk än en hemförsäkring i och med att det finns olika syften med försäkringsskydden. En företagsförsäkring är inte byggd att ersätta när du tappar din telefon och skärmen spricker. Ett skydd för företaget ska däremot hjälpa dig när du är i ekonomisk knipa, exempelvis när du får inbrott och behöver köpa nya maskiner eller när praktiken har brunnit ned.


Patientförsäkring

Ersätter patientförsäkringen ursprungliga vårdavgifter?

Den ursprungliga vårdavgiften kan variera beroende på vilken typ av vård som ges (t.ex. akutsjukvård, specialistvård eller planerad behandling), samt vilken vårdgivare eller vårdinrättning som tillhandahåller tjänsterna.

Den ursprungliga vårdavgiften ersätts inte av patientförsäkringen utan är den första kostnaden som uppstår innan försäkringen träder i kraft.


Garantiåtagandet och garantiförsäkringen

Medlemmar i Privattandläkarna har minst ett treårigt garantiåtagande för fast och ett ettårigt för avtagbar protetik i relation till patienter som en följd av en överenskommelse med Konsumentverket. Här får du svar på frågor kring hur garantiåtagandet tillämpas för protetiska behandlingar i tandvården och hur du gör för att anmäla till garantiförsäkringen.

Har en patient rätt att byta vårdgivare för att få en omgörning?

I första hand bör patienten och vårdgivaren arbeta tillsammans för att lösa situationen om patienten önskar byta vårdgivare. Om patienten har förlorat förtroendet för vårdgivaren och önskar gå till en annan vårdgivare för att få en omgörning av protetik, rekommenderar Privattandläkarna att man respekterar patientens fria val. Denna rekommendation grundas på etiska riktlinjer, stadgar samt beslut som har fattats av de regionala förtroendenämnderna och den Centrala förtroendenämnden.

Kan en garantiförsäkring gälla hos annan vårdgivare?

Normalt sett gäller garantin för omgörning endast hos samma vårdgivare, men den kan överföras efter att en fullmakt har beviljats.

Inom vilken tidsram måste jag meddela försäkringsbolaget om en skada eller behov av omgörning enligt min garantiförsäkring?

Enligt försäkringsvillkoren måste jag göra detta inom ett år från det att behovet av omgörning konstaterades. Om jag inte gör detta kommer ingen ersättning att utgå enligt försäkringen.

Kan det bli flera omgörningar under garantitiden?

Garantiåtagandet innebär att tandläkaren ska göra om behandlingen och åtgärder obegränsat antal gånger så länge ett nytt omgörningsbehov uppdagas inom garantitiden.

Är det olika brytpunkter för olika behandlingar?

Enligt överenskommelsen mellan Konsumentverket och Privattandläkarföreningen, gäller följande brytpunkter:

1, För omgörnings- och garantiregler, är brytpunkten det specifika ögonblicket när varje åtgärd inom omgörningsbehandlingen är fullbordad, vilket betyder när detta dokumenterats i journalen.

2, Vad gäller garantiförsäkringen, är brytpunkten när behovet av omgörning konstateras hos vårdgivare 1 eller vårdgivare 2 och det finns en konsensus om behovet. Alternativt, då anmälan görs till Privattandläkarnas förtroendenämnd, förutsatt att omgörningsbehov konstateras genom ett beslut.

Garantiförsäkringen omfattar protetiskt arbete som försäkrad tandläkare utlämnat, alternativt slutgiltigt satt fast under den tid försäkringen är i kraft.

Försäkringen gäller för omgörningsbehov som uppkommer under garantitiden. Garantitiden samt brytpunkten, enligt överenskommelse mellan Konsumentverket och Privattandläkarna, är:

För avtagbar protetik – ett år räknat från det att protesen lämnades ut till patienten.

För fast protetik – tre år räknat från det att protesen slutgiltigt sattes fast.

För fast fixturförankrad protetik - tre år räknat från det att den protetiska överbyggnaden slutgiltigt sattes fast.

För avtagbar fixturförankrad protetik – ett år från det att protesen lämnades ut till patienten.

 

Med slutgiltig fastsättning menas när arbetet är fastcementerat/fastsatt med permanent cement eller när skruvhålen är förslutna med permanent fyllning. Med slutlig utlämning menas att den avtagbara konstruktionen lämnats ut till patienten.


Fordon

Jag har köpt en ny bil, hur gör jag för att försäkra den?

Med förutsättningen att ni har tecknat ett flerfordonsavtal hos Protector för bilens fordonsklass behöver ni inte meddela oss när ni köpt en ny bil med registreringsnummer. Protector tecknar automatiskt upp de fordon som ägs av företaget.

Om ni tecknat en prova-på-försäkring behöver ni kontakta försäkringsbolaget och be dem annullera försäkringen efter provperioden är slut. Fordonet flyttas då över till Protector så snart försäkringsbolaget dragit sitt bevis.

OBS tänk på att ni behöver kontakta Säkra om ni köpt eller sålt oregistrerade fordon.


Transport

Vad gäller vid transporter?

När man importerar eller exporterar varor och gods så tar man ofta hjälp av en speditör eller transportör. För att ens varor ska vara försäkrade under transporten så behöver man själv teckna en transportförsäkring. Transportören/Speditören har sällan försäkring för era varor, däremot kan dom ha en begränsad ansvarsförsäkring som kan gälla i dom fallen där transportören är vållande till skadan. Skyddet räcker dock sällan till och ersättningen för era varor uteblir.

I en vanlig företagsförsäkring finns det inget skydd för transporter. Därför behöver man som företagare se över sina risker och teckna en separat transportförsäkring. Kontrollera även vilka avtal/incoterms ni använder er av. Här regleras vem som är ansvarig för transporten och när ansvaret övergår från säljare/köpare.


Övriga frågor

Vad är skillnaden på Säkra och en försäkringsgivare?

Säkra är försäkringsförmedlare som administrerar och ser till så ni har rätt försäkringsskydd för er bransch. Ni kontaktar Säkra vid frågor gällande försäkringarnas innehåll, fakturor med mera.

Försäkringsbolaget reglerar skador som anmäls och det är till Försäkringsbolaget som skadeanmälan ska göras.